lena4k@ şi odnoklassniki - 11 Aprilie 2011
Miercuri, 07-Dec-2016, 9:13 PM
Bine ai venit Oaspete |
Meniu
Logare
Autentificare:
Parola:
Publicitate

Pagina Principala » 2011 » Aprilie » 11 » lena4k@ şi odnoklassniki
8:47 PM
lena4k@ şi odnoklassniki
lena4k@ şi odnoklassniki Lena4Ka are 21 de ani. Este studentă în anul I la o universitate din România. A venit la studii „cu rutiera” pentru a se îndepărta de casă şi pentru a scăpa de grija excesivă a mamei şi de stilul comunist de educaţie al tatălui. Merge la ore, nu prea des, dar când ajunge în faţa colegilor şi profesorilor se străduie să fie activă, aşa, ca să-i observe toţi prezenţa. Se mândreşte atât de mult că mai cunoaşte şi limba rusă că mai ar renunţa la limba mamei, limba română. E mândră când vorbeşte în limba rusă şi nimeni nu o înţelege, când întâlneşte pe drum un basarabean îl salută neapărat cu„privet” şi la plecare îşi ia la revedere cu „paka”, că e în stil studenţesc, e mai modern şi… de ce nu?
Len4k, Lena4k@, Lenutz@, Lenusyk, Lenutsu, Lenutzk@… e aproape întotdeauna „online” pe site-urile de socializare. Pe odnoklassniki scrie la status că e „La Rominia”, nu cumva să dea de bănuit că s-a „românizat”, scriind „În România”. Studenta venită în România la studii îmi zice că e „moldovancă” şi vorbeşte „limba moldov’nească”. Îmi aduce multe argumente, e o apărătoare înflăcărată a Limbei de Stat(i). Se așează comod pe scaun, pune picior peste picior şi îmi explică ce greu se înţelege cu „rominii”, pentru că o numesc „rusoaică”, pentru că atunci când se vorbeşte de Rusia toţi o privesc bizar, pentru că îi adresează întrebări stupide… Mă uit atent la ea şi încerc să-mi ascund revolta, poate să-i fac dăruiesc un dicţionar „romino-ruso-moldov’nesc”, sau poate o hartă, sau pur şi simplu să-i fac un cadou un bilet spre casă?

O văd studentă la Facultatea de Istorie, nu pentru că după ce ar absolvi ar deveni mare istoric, ci pentru că ştiu că ar afla şi ea ceva din puţinul pe care trebuia să-l cunoască încă din timpul orelor de la şcoală. O mai privesc încă o dată mult mai atent – în ochii ei se adăpostise atâta linişte şi prostie că nu mai vroiam să-i explic nimic. Atunci când s-a născut, tinerii ca ea, studenţi, luptau în Piaţa Marii Adunări Naţionale pentru Limba Noastră cea Română, pentru revenirea la grafia latină, pentru tot ceea ce înseamnă „identitate”.

Când era ea la grădiniţă, în 1995, o largă mişcare de protest a luptat pentru menţinerea studierii limbii române şi a istoriei românilor în instituţiile de învăţământ, mişcarea fiind din nou constituită în mare parte de liceeni şi studenţi. Iar acum când e timpul ei… E timpul ei să lupte, e timpul ei să caute adevărul, e timpul ei să calce pe urmele celor care au încercat să aducă tot ceea ce a pierdut Moldova, fără voia ei…

Oare „libertate” înseamnă şi neştiinţă sau nepăsare…? Oare generaţia „Google” trebuie să scrie „search” pentru a răspunde la întrebările elementare – cine sunt, de unde vin, ce limbă vorbesc…

Lena4ka se apropie în grabă de calculator. Cineva i-a scris pe odnoklassniki, cineva „de la Moldova”…

Autor: Ludmila Gîrjău

  
Vizualizări: 4040 | Added by: admin | Rating: 5.0/1
Total comments: 291 2 »
+2   Spam
1 Viorica Pintilie   (11-Apr-2011 9:30 PM)
Cred eu, că leno4ka e o adevărată rusoaică ci nu moldoveancă...mai ştiu asemenea studente de la Chişinău, care-şi fac studiile în românia, dar în familie vorbesc rusa...dar fac studii în românia deoarece Statul Român le asigură condiţii bune de trai pentru studenţii veniţi din Basarabia, plus şi burse plătite..şi oare aceste rusofoance merită săşi facă studiile în Ţara lui Ştefan- Ţara Română!aşa că, şi această domnişoară ar trebui să-şi facă bagajul şi să vină şi să-i fie roabă ruşilor, dacă aşa de tare î-i pace rusa...e o fiinţă redusă mintal.

+3   Spam
2 tanassy   (11-Apr-2011 9:41 PM)
as putea sa continui. Lena4ka vrea pasaport ruminskii, pentru ca sa se duca LA italia la var-sa. Lena4ka nu stie sa scrie si sa citeasca romaneste, si nici moldoveneste nu stie...
Ca Lena4ka LA Moldova au mai ramas inca vreo 3 milioane, toate cu inele de aur pe toate degetele ori cu barsetka si tepka groasa la gat scoasa neaparat peste pulover (accesoriul depinde de gen)...

-1   Spam
3 eu   (11-Apr-2011 10:01 PM)
ok...si dc v-ati legat de numele asta...k kiar nu inteleg....sau e un nume mai comun in moldova...?nu cred k ar fi cazul sa generalizam.....

+2   Spam
4 svetlana25   (11-Apr-2011 10:18 PM)
eu........nu se vorbeste aici de numele ci mentalitatea acestei Lena4ka si ca acest tip de gindire este foarte molipsitor,un virus ce predomina pe paginile de socializare.O prostie omeneasca sau mai bine zis moldoveneasca...........

0   Spam
5 vahabit   (12-Apr-2011 5:24 AM)
Buna! N-am fost cateva zile pe aici, si vad ca au aparut mai multe articole.
Da asta cu lena4ka - eu vad mai multe:
1 - invidia moldovanului - a scris cineva despre o domniosara care are invidie, si toti comenteaza mai departe - si ce vad toti? - un personaj negativ
2 - cultura moldovanului - rezultat al multor ani de URSS si multe altele, (poate si Cernobil - glumesc desigur).

Problema e in fiecare din noi, nu in Lena4ka, si chiar daca si vedeti asa probleme, nu aratati cu degetul!

Un lucru e cert pentru mine, asa articol nu trbuia de publicat, autorul incearca sa manipuleze, si i-a reusit!

Chiar si daca exista persoana in cauza, o scoate in evidenta tot autorul articolului - Intrebare pentru toti - cate persoane cu asa stereotip exista in Republica Moldova?

Mi-e jale de tine autorule, unde nu ai ajuns, tot arati cu degetul la moldovan - Rusine sa-ti fie! Asta e mesajul meu!

Maine ai sa scrii de Jora, Vasea si nu mai stiu de care, ai sa-ti fortezi accentul romanesc ... si ai sa vii acasa (la Moldova) si ai sa te lauzi la toti cu pasaportul romanesc.

Dar Lena4ka asta, o sa ramana pentru tine si pentru multi altii - o moldovanka proasta, fiindca asa imagine i-ai creat chiar tu!


+2   Spam
7 svetlana25   (12-Apr-2011 8:43 AM)
Imaginea data Lena4ka si-a creat-o singura prin prostia ei ce persista acolo la nivel de ratiune.Exista o masura si o etica doar ca nu trebuie sa exageram cu aceasta limita caci se preface in prostie.

0   Spam
6 gabyta86   (12-Apr-2011 8:43 AM)
dapu chiar e proastra Lena4ka si tu vahabit nu te mai da mare

+2   Spam
8 svetlana25   (12-Apr-2011 8:49 AM)
Vahabit nu cred ca ar fi cazul sa dam vina pe URSS,au trecut ceva ani de atunci si ar trebui sa evoluam,aici vorbim de o evaluare a fiecarei persoane in cauza.Schimbarea porneste insasi de la noi,ce crezi ca Lena4ca daca statea mai des cu vro cartulie nu realiza ca e gresit modul in care ea gindeste???

+1   Spam
9 tanassy   (12-Apr-2011 9:16 AM)
svetlana25, semnez sub fiecare cuvant al tau!
vahabit, eu cred Lena4ka este un personaj generic, precum putem intalni mii.

Ideea este ca aceasta Lena4ka este ratacita, si cauta sa adere la ceva valori. A facut o alegere spre Romania (putea fi scris Rusia, USA, Franta, etc), si acolo invata. Dar din cauza ca are o pregatire educationala si sociala proasta nu reuseste sa faca fata, si, fiindu-i neplacuta situatia data, incepe sa epateze cu ceea ce stie ea sa faca (ca sa se faca totusi remarcata): sa vb. ruseste, sa injure ruminii.

Vad aceasta ca o paralela cu imaginea pe care o au rusii despre americani. Stiti si voi cum spune: Zadornov: VOT ETI TUPYE AMERIKANTSY! si la rusii din USA le place la nebunie aceasta, ca vedeti oare is prosti americanii. Concomitent nici unul nu isi pune intrebarea de ce americanii nu emigreaza in Rusia si, daca is asa de tupye, de ce traiesc asa de bine.

Asta e problema Lena4kai: incapacitatea de a se integra in noua societate in care s-a pomenit din propria vointa. Vazind ca nu poate obtine recunoastere acolo, incepe sa muste inapoi. Insa solutia ar fi sa puna miina pe carte si sa invete a citi si scrie!

Nu am de ce sa o invidiez pe Lena4ka. Mie mi-e mila de ea. Ea este tragedia noastra.


0   Spam
10 vahabit   (12-Apr-2011 2:37 PM)
svetlana25 - din propria experienta - am fost invatator la scoala - si spre marea mea mirare erau elevi din clasele ce absolveau, si nu puteau scri, citi etc. Si asta nu e de ieri, si nu se poate de schimbat nimic peste noapte. Este o greseala a invatatorilor in primul rand, pe urma a parintilor.
Pe urma, daca au parintii bani, isi dau copilul la o universitate - sa zicem in Romania.
Lena4ka asta - este produsul final, si cu greu ii va fi schimbata mentalitatea - dar tot atat de greu ii va fi si autotului articolului sa-si schimbe atitudinea. PArca nu tot moldoveanca ar fi! Sau se considera mai romanca!
Fi-ti seriosi, asta e o tragedie, cum a spus si tannassy, nu incercati sa aratati cu degetul pe cel mai slab, sau mai putin inteligent. Asta spune mult dedspre personalitatea fiecaruia.
Credeti-ma ca avem mii de Lena4ca - hai sa scrim de toti.
6 gabyta86 - eu nu ma dau tare - doar critic autorul.
O fi Lena4ka lipsita de inteligenta, o fi avand ea profil pe odnaklssniki ... dar chibzuind, tre sa ai multa "minte" sa scrii asa articol

0   Spam
11 tanassy   (12-Apr-2011 4:09 PM)
svetlana25, vahabit

ultimile postari ale dvs. nu se contrazic, ci se completeaza smile


0   Spam
12 svetlana25   (12-Apr-2011 4:57 PM)
Vahabit----eu sunt o persoana destul de simpla si modesta si cu siguranta nu ma dau tare si mare, nicidecum nu neg faptul ca sunt moldoveanca,asta sunt si chiar ma mindresc caci suntem un popor minunat.Faptul ca imi exprim opinia nu arata in nici un caz superioritatea mea,avem dreptul la exprimare si credetima aceasta libera exprimare este un inceput a evoluarii despre care vorbeam mai sus.Hai sa vedem, aceasta 'Tragedie' a noastra cit timp o vom mai suferi?Cite generatii dupa noi o vor simti?Cred ca multe si motivul este unul:Din nepasare.Cit traim trebuie sa aspiram la ceva mai bun.Poate atentia noastra uneori nu este indreptata in directia cuvenita si totusi am vazut oameni simpli ,saraci poate chiar fara studii dar cu o educatie buna.Poate inca nu am experienta cuvenita pentru a judeca dar cred ca noi ne-am deplasat mult de la modul corect de educatie. ,,Credeti-ma ca avem mii de Lena4ca - hai sa scrim de toti''.-----De ce nu poate macar asta ar aduce ceva lumina in modul de gindirea a natiunii noastre.Deci nu trebuie sa ne lasam impacati de acest gind, ca asa suntem noi,si ne este greu si nu ne mai schimbam ci sa lucram intruna si vom reusi.
Este doar opinia mea

0   Spam
13 mariana   (12-Apr-2011 6:58 PM)
Nu vreau să supăr pe nimeni, dar cred că textul de mai sus ce se vrea un articol este unul frustrant. Și el în sinea lui, dar și cel care l-a scris. Nu văd un alt motiv pentru care a fost scris textul, decât cel din perspectiva unei invidii arzătoare. Să știți că nu toți (sau toate)cei care vin la studii în România(cu î din a)sunt ca lena4ka, așa cum nici toate lena4ka nu se încadrează în standardele descrise mai sus. Studenții din România chiar învață, nu cer bani de la părinții plecați în Italia ca să-și plătească examenele (așa cum, bine știți se procedează în Moldova de când neamul). Studenții din România primesc burse și condiții de cazare gratuite; ce le oferă statul moldovenesc studenților străini? Mă mir că le dă ceva.În concluzie, nu generalizați și nu-i băgați pe toți în aceeași oală.

0   Spam
14 eu   (12-Apr-2011 7:01 PM)
sunt de acord cu tine mariana!

0   Spam
15 mariana   (12-Apr-2011 7:03 PM)
P.S. pentru autoare: de ce nu scrieți un „articol” despre lena4ka plecată în Italia și care, când se întoarce, le spune „ciao” tuturor în loc de tradiționalul „privet”?

0   Spam
16 eu   (12-Apr-2011 7:05 PM)
foarte tare....bv mariana!!!

0   Spam
17 svetlana25   (12-Apr-2011 7:39 PM)
Mariana ....Lena4ka care zici ca a plecat in Italia este in aceeas situatie cu Lena4ka plecata la studii.

0   Spam
19 tanassy   (12-Apr-2011 8:13 PM)
Exact!

+2   Spam
18 arina   (12-Apr-2011 7:45 PM)
ciao.... vine din italia, iar noi suntem latini si ne permitem sa vorbim cu latinisme, frantuzisme...asta contribuie la dezvoltarea culturii si limbii noastre latine si nu slavone (ruse)!!!

in ceea ce priveste eseul, foarte bun!!! este mentalitatea unui personaj tipic din R.Moldova (autorul a scris nu pentru a generaliza, ci pentru a se vedea cineva in oglinda si ca uite ca exista si asa tineri, iar noi stiindu-ne asa cum suntem, putem sa ne educam si sa ne cizalam facandu-ne observatie unul altuia, fara a ne supara!


0   Spam
21 tanassy   (12-Apr-2011 8:13 PM)
foarte bine spus!

+2   Spam
20 tanassy   (12-Apr-2011 8:13 PM)
Mariana, si eu, uitati-va la articol din perspectiva mai larga!

Daca Lena4ka ar pleca in Italia, in Grecia, In Oriunde, ea ar ramine aceeasi! Asta e ideea! Pentru ca unde nu ar fi, adaptarea si integrarea ei nu va avea loc. Daca e La Italia pune poze pe adnaklassniki si le comenteaza in italiana CU GRESELI; daca e in Grecia vine acasa si scuipa in Nistru pentru ca LA Grecia ei nu se spala in baltoaca!
Ideea este ca acest personaj, care intruchipeaza de fapt moldovenii nostri, vorba poetului, se duc bou si vin vaca de unde nu s-ar duce! In loc sa se dezvolte si sa ia lucrurile bune de unde pleaca, ei se izoleaza in noile societati, iar cand vin acasa sunt mai italieni ca italienii! Sunt si exceptii, dar sunt regretabil de putine. Articolul e foarte bun si sugestiv, doar nu este unul GENERALIZAT, nu este vorba despre o persoana anume!


0   Spam
22 mariana   (12-Apr-2011 8:34 PM)
pentru toți cei care au scris după mine :).....chiar dacă nu e generalizat, tot are o urmă de depersonalizare. Sunt de acord cu faptul că, tipologia personajului Lena4ka nu se adresează oricui și că tendința de a arăta că ești în orice țară, alta decât Moldova și de a te lăuda în fața tuturor rețelelor de socializare este din ce în ce mai în vogă. Ceea ce voiam să subliniez este faptul că, ar trebui, totuși, să fim un pic mai patrioți. Ceea ce a făcut autoarea textului nu a fost altceva decât o parodie la statutul de moldovean, care pe mine (și sunt sigură că și pe alții) m-a deranjat. Și nu am cum să privesc textul dintr-o perspectivă mai largă, pentru că titulara articolului nu a fost mai explicită. Asta e părerea mea. O seară frumoasă tuturor.

+4   Spam
23 roscavalentina@md   (12-Apr-2011 9:12 PM)
Nu pot sa zic ca-s foarte mare patriot,poate ca de vina e educatia "sovietica".Am studiat in limba "moldoveneasca" adica in chirilica,apoi studiile le-am facut in limba rusa,deoarce majoritatea manualelor erau in limba rusa,limba romana,mai precis alfabetul roman l-am invatat singura,corespondind pe timpurile lui Ciausescu cu romani de peste Prut,si vreau sa spun ca nu puteam intelege de ce vorbim aceeas limba dar scrim in mod diferit.Dar acum mi-am dat seama,cit de mult timp am perdut inzadar,invatind istoria Uniunii Sovietice,istoria popoarelor care nu au nimic comun cu poporul meu.Ceea ce mai cunosc din istoria romana,e foarte putin si am ajuns sa-mi fie rusine ca atit de putin cunosc despre poporul meu.Cit despre limba e foarte frumoasa si as da mult sa o vorbesc la perfectie.Nu-mi pare rau ca cunosc rusa la perfectie,e un avantaj sa cunosti cite mai multe limbi,dar romana e limba mamei mele si imi pare bine ca se curata cite putin de rusofonie.Cit despre studenta Lenka e tinara inca,si nu intelege ce bogatie ai atunci cind iti simti radacinele.

1-20 21-26
Only registered users can add comments.
[ Inregistrare | Intra ]